Byl to boj… a přeci nám bylo do zpěvu…

Foto: Tomáš Kubelka (www.carokraj.cz)

Bonifanti se s distanční výukou poprali skvěle. Ohlédnutí za zvláštním rokem…

Školnímu roku pomalu zvoní hrana. Vysvědčení se sice ještě nestisknou, ale na chodbách už to pulzuje životem. Každý z nás, ať už pedagog či žák, začíná bilancovat uplynulý čas. V našem kolektivu je vlastně docela normální čelit výzvám. Pro úplné nováčky je zkouškou odvahy třeba první koncert, jehož se účastní v kroji koncertního sboru. I pro zkušené a ostřílené zpěváky je jistě náročné žít několik dlouhých týdnů daleko od rodiny a známých, když odjedou na vysněný koncertní zájezd do ciziny. Pedagogové a vedení spolupracují nejen na plánování programu celého roku, ale i na produkci jednotlivých vystoupení. Letošní rok nám všechny tyto náročné, i když krásné úkoly odepřel. Nadělil nám jinou výzvu – distanční výuku.

Po zkušenosti z jara 2020 jsme se s podklady pro efektivní výuku na dálku začali seznamovat už se začátkem letošního školního roku. Nikdo nezahálel. Martin Kudrna se pustil do přepisování not z papírové podoby do elektronické. Zahájili jsme tvorbu podehrávek pro budoucí samostatnou domácí práci. Chlapci i učitelé absolvovali instruktáž ovládání nahrávací aplikace nTrack a vkládání splněných úkolů do Google Classroom. Slunečné září uběhlo v pilné práci jako voda. S uzavřením poslední třídy kvůli pandemii nastala doba, která nám sice neumožňovala normálně pracovat a setkávat se na zkouškách, ale vystavilo nás novým výzvám spojených s distanční výukou.

Jak taková distanční výuka vypadala a jak ji kluci prožívali? Se svými zkušenostmi se nám někteří Bonifanti svěřili.

Jaká je tvá zkušenost s distanční výukou? Jak jsi to prožíval, jak se ti učilo? Jaká byla tvá komunikace s pedagogem?

Marian M.: „Je to zajímavá forma učení, ale prezenční výuce se to kvalitativně určitě nevyrovná. Komunikace s pedagogem byla fajn, dostal jsem veškeré informace, co jsem potřeboval, takže jsem spokojen.“

Daniel N.: „Zkušenost s distanční výukou bych shledal jako dobrou. S pedagogem jsem komunikoval jak přes Messenger, tak přes videohovory. Distanční výuka se mi zdála normální.“

Vojtěch H.: „Distanční výuka mě naučila pracovat s počítačem a být trochu pečlivější. S učitelkou jsem komunikoval před WhatsApp.“

Antonín S.: „Normální výuka je rozhodně lepší.“

Matyáš B.: „Tak ta zkušenost samozřejmě byla horší než s klasickou výukou. Hlas se nemůže rozvíjet takovým způsobem, celkově možná i disciplína u některých zpěváků upadá. Mně osobně se ale učilo v pohodě, komunikace s pedagogem též v pohodě.“

Antonín P.: „Forma off-line (pozn. red. – samostatná domácí práce s nahrávkami a aplikací nTrack) je podle mě ok. Není tomu co vytknout.“

 

Bylo něco, co se ti na distanční formě vzdělávání líbilo?

Marian M.: „Že nemusím nikam chodit a nikam spěchat, takže vlastně to, že jsem všechno stíhal.“

Daniel N.: „Jako plus bych bral pohodlnost.“

Vojtěch H.: „Mohl jsem si lépe rozvrhnout čas.“

Antonín S.: „Asi nic.“

Matyáš B.: „Líbilo se mi to, že aspoň nějaká ta výuka byla. Jinak si myslím že těch výhod, hlavně ve sborovém zpěvu, opravdu moc není.“

Antonín P.: „Jak jsem říkal, s formou nahrávek jsem byl spokojen.“

 

Co ti naopak nejvíc chybělo?

Marian M.: „Asi mi toho moc nechybělo, jen asi slyšet ten zvuk toho plného sboru.“

Daniel N.: „Nejvíce mi samozřejmě chyběl zpěv s celým sborem.“

Vojtěch H.: „Chyběli mi kamarádi.“

Antonín S.: „Scházel mi dobrý mikrofon, přes telefon ten zvuk nebyl nic moc.“

Matyáš B.: „Chyběla mi ta klasická výuka a taky ten feeling, když zpívám ve sboru.“

Antonín P.: „Lidský kontakt.“

 

Je něco, na co se v příštím školním roce v souvislosti se sborem těšíš?

Marian M.: „Ano, určitě bude fajn se společně vidět a zazpívat si. Dál záleží, co nás čeká, což nikdo moc netuší.“

Daniel N.: „Těším se na setkání.“

Vojtěch H.: „Letní soustředění.“

Antonín S.: „Nejvíc na prezenční výuku.“

Matyáš B.: „Rozhodně se těším na první setkání, akorát se bojím, že ta úroveň bude ještě horší, než všichni čekají. Chybí nám koordinace. V příštím roce se těším na více zkoušek, na soustředění a na kontakt s ostatními.

Antonín P.: Nejvíce se těším na to, až se bude moct zase cestovat na soutěže a turné.